تبلیغات
چهارراه تبلیغات - مصاحبه امیر بختایی با شفقنا در خصوص بازاریابی مدرن: مدیریت بازاریابی تبلیغات تبلیغ فروش برند

چهارراه تبلیغات
 

 بازدید از وب سایت جدید امیر بختایی

 

>> منوهای کاربری <<

 

صفحات بعدی این موضوع


= بازگشت به صفحه نخست

= آرشیو كامل مطالب

 

جستجو در مطالب چهارراه تبلیغات

 

 

عضویت در گروه چهارراه تبلیغات

¯ برای عضویت در گروه چهارراه تبلیغات اینجا كلیك كنید.


تالار گفتگوی متخصصین تبلیغات


¯ ورود به تالار گفتگوی متخصصین تبلیغات

 

نظر سنجی ها

¯ چه شكلی از تبلیغات بیشتر توجه شما را به خود جلب كرده است؟


آخرین مطالب

¯نگاهی به استراتژی تبلیغاتی فیلم سینمایی بارکد

¯دانلود رایگان کتاب چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟

¯دعوت به همكاری كارشناسان فروش حضوری

¯دوره تابستانی مهندسی فروش و فروشهای حضوری در سازمان مدیریت صنعتی

¯دوره ویدئویی مدیریت فروش و فروشندگی حرفه ای

¯دوره ویدئویی اصول بازاریابی و مدیریت بازار

¯دوره بهاره مهندسی فروش و فروشهای حضوری در سازمان مدیریت صنعتی

¯آگهی استخدامی كارشناس بازاریابی و فروش

¯رقابت تبلیغاتی شركتهای ایرانی در شبكه های ماهواره ای

¯آگهی استخدامی مدیر و كارشناس بازاریابی و فروش

¯نقد فنی كمپین تبلیغاتی دیجی كالا

¯نصب مجدد پنل تبلیغاتی بر بدنه تاكسیها

¯تویوتا بازهم با ارزش‌ترین برند خودرو در جهان شد

¯ مصاحبه امیر بختایی با شفقنا در خصوص بازاریابی مدرن

¯عجیبت ترین روش برای تبلیغ محصول

¯لوگو یا نشان و كاربرد آن

¯كپی رایت جنگ آینده

¯دعوت به همكاری بازاریاب و حسابدار

¯ابزاها و روشهای تحقیقات بازار

¯برگزاری دوره شصت و یكم مهندسی فروش و فروشهای حضوری

¯بومی سازی كمپین های بازاریابی بین المللی

¯پیش بینی آینده صنعت تبلیغات

¯پنج درس از استراتژی تولید محتوای دیجیتال كوكاكولا

¯مشاوران و طراحات خلاق تبلیغات چكار می كنند!

¯چرا ما برند ایرانی مطرح در عرصه جهانی نداریم؟

¯قوانین طلایی مذاكره فروش

¯چگونگی پیدایش صنعت تبلیغات

¯نقد كمپین انصراف از دریافت یارانه

¯دوره بهاره مهندسی فروش و فروشهای حضوری

¯انتشار مجموعه میزگردهای تخصصی بازاریابی ایران


تبلیغات

سازمان مدیریت صنعتی 50 ساله شد

BrandzTech

Rastak

مجتمع آمورزش نیكوكاری رعد


آرشیو ماههای اخیر

شهریور 1395 (1)
مرداد 1395 (1)
شهریور 1394 (1)
تیر 1394 (1)
خرداد 1394 (2)
فروردین 1394 (1)
اسفند 1393 (2)
دی 1393 (1)
آبان 1393 (1)
مهر 1393 (2)
شهریور 1393 (2)
مرداد 1393 (2)
تیر 1393 (4)
خرداد 1393 (4)
اردیبهشت 1393 (3)
فروردین 1393 (2)
اسفند 1392 (2)
بهمن 1392 (1)
دی 1392 (2)
آذر 1392 (3)
آبان 1392 (3)
شهریور 1392 (4)
مرداد 1392 (3)
تیر 1392 (3)
خرداد 1392 (2)
اردیبهشت 1392 (5)
فروردین 1392 (3)
اسفند 1391 (3)
بهمن 1391 (3)
دی 1391 (4)
آذر 1391 (3)
آبان 1391 (4)
مهر 1391 (7)
شهریور 1391 (5)
مرداد 1391 (5)
تیر 1391 (6)
خرداد 1391 (3)
اردیبهشت 1391 (5)
فروردین 1391 (3)
اسفند 1390 (5)

 

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات

دسترسی به فید چهارراه تبلیغات

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات به Google

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات به YAHOO

 نسخه موبایل چهارراه تبلیغات

 

آمار وبلاگ

امروز :
كل مطالب :
بازدید های دیروز :
كل بازدیدها :


  مصاحبه امیر بختایی با شفقنا در خصوص بازاریابی مدرن // مقالات کلینیک بازاریابی و تبلیغات , درباره وبلاگ و نویسندگان ,

New Page 1

تولید رقابتی; شاه کلید بازاریابی مدرن

http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/25/74797/Images/93/Modern.jpg

فقدان فضای تولید رقابتی، واردات بی‌رویه و عرضه‌ی محصولات بدون در نظر گرفتن ساز و کارهای اقتصادی، مدیران ما را به سمت فروش انبوه گاه بی‌برنامه و ادامه‌ی بازاریابی کلاسیک سوق داده است و حتی می‌توان گفت فضای کسب وکار در کشور چندان تمایلی به ورود در بخش بازاریابی مدرن و به کارگیری روشهای آن ندارد. اما چرا کمتر از شیوه‌های مدرن بازاریابی استفاده می‌کنیم؟ در این عرصه چه‌قدر مدیران و سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی بر فضای کسب وکار تأثیر گذار بوده‌اند؟چرا بعضی از کشورها در تجربه‌ی شرایط بازاریابی مدرن خود، هر روز در صدد کسب و حفظ بازارهای بیشتری برای محصولات خود هستند اما چنین شرایطی در ایران کمتر دیده می‌شود؟

گفت‌وگوی شفقنا رسانه با امیر بختایی محقق بازاریابی و کارشناس سازمان مدیریت صنعتی در تلاش برای پاسخگویی به چنین سوالاتی بود که در ادامه می‌خوانید.

New Page 2

 

بازاریابی مدرن پس از بازاریابی کلاسیک و در زمانی مطرح می‌شود که در عصر صنعتی شدن بازارها از تولیدات انبوه اشباع شدند و آن کشورها صرفا به دنبال بازارهای وسیع برای فروش بیشتر بودند. در این نوع بازاریابی، آنها صرفا دنبال بازارهای وسیع با کالاهای بسیار نیستند بلکه بیشتر دنبال حفظ مشتریان قبلی خود در بازارند. این شیوه‌ی بازاریابی چه سهمی از بازار را در نظر می‌گیرد؟

زمانی مساله‌ی مهم بسیاری از بازارها كمبود كالا بود. كمبود كالا زمانی رخ می‌دهد كه تقاضا بیش از عرضه باشد. لذا توجه عرضه‌كنندگان معطوف به تولید بیشتر شد و آنها به دنبال روشهایی بودند تا بتوانند بیشتر و بیشتر كالا تولید و به بازار عرضه كنند. استاندارد كردن كالا و تولید انبوه آن از جمله روشهای مورد استفاده تولیدكنندگان بود كه در انقلاب صنعتی شاهد آن بودیم.

همراه با افزایش تولید و عرضه، كمبود كالا نیز كمتر و كمتر شد تا سرانجام در بسیاری از بازارها میزان تولید و عرضه به سطحی فراتر از سطح تقاضا رسید. از این زمان به بعد كمبود كالا جای خود را به مازاد كالا داد و این مهم باعث شد روشهای بازاریابی گذشته كارایی خود را از دست بدهند. اصول بازاریابی كلاسیك عمدتا به دوره‌ای بر می‌گردد كه مساله مازاد كالا جدی نبوده است. با افزایش مساله مازاد كالا اصول بازاریابی تغییر یافت و اصول و روشهای بازاریابی به اصطلاح مدرن بتدریج جای بازاریابی كلاسیك را گرفت. در حال حاضر نیز هر چه‌قدر در بازاری رقابت شدیدتر و مازاد كالا بیشتر باشد، اهمیت و نقش بازاریابی مدرن بیشتر می‌شود.

در بازاریابی مدرن هرچند تولید انبوه مد نظر است ولی این بازاریابی به نوعی به دنبال در نظر گرفتن سلایق تک تک مشتریان هم است. ارایه و توزیع محصولات در بازاریابی مدرن به چه شکل خواهد بود؟

آنچه در بازاریابی مدرن مطرح می‌شود «تولید انبوه سفارشی» است. یعنی ضمن به كارگیری روشهای تولید انبوه كه موجب كاهش هزینه تولید و در نتیجه قیمت محصولات می‌شود باید تا حد ممكن سلایق و نظر شخصی مشتریان نیز در تولید كالا مورد توجه قرار گیرد. در واقع تكنولوژیهای جدید و پیشرفته‌ی تولیدی، شاه كلید عملی سازی این ایده هستند. این تكنولوژیها به تولیدكنندگان اجازه می‌دهند ضمن حفظ سرعت و ظرفیت تولید، سفارشی‌سازی نسبی محصولات، را نیز انجام دهند. طبیعتا زمانی كه امكان توجه به سلایق و نظر شخصی مشتریان فراهم شود، در فعالیتهای بازاریابی نیز این مزیت به شكلی محسوس به كار گرفته می‌شود.

در ساز و کارهای ارتباطی بازاریابی مدرن با تغییراتی نظیر ظهور شبکه‌های وب و رسانه‌های مبتنی برتعامل روبه‌رو هستیم که ارتباط را دوسویه کرده است. این تغییرات چه شرایطی را برای ارتباط سازمانها و واحدهای تولیدی با مشتریان ایجاد می‌کند؟

علاوه بر تكنولوژیهای تولیدی پیشرفته، ابزارهای ارتباطی مدرن نیز از بسترهای كلیدی بازاریابی مدرن به شمار می‌آیند. همان طور كه شما نیز اشاره كردید، رسانه‌های جدید، امكان ارتباط دو سویه و تعاملی بین عرضه‌كنندگان و متقاضیان محصولات را به خوبی فراهم ساخته‌اند. در چنین شرایطی اطلاع از سلایق مشتریان و اخذ سفارش از آنها آسان شده و محدودیتهای زمانی و مكانی نسبت به گذشته بسیار كمتر شده است. كاهش چشمگیر محدودیتهای زمانی و مكانی در ارتباطات شرایط كاملا جدیدی ایجاد كرده است. با توجه به توسعه‌ی ابزارهای ارتباطی، از جمله اینترنت و شبكه‌های اجتماعی، امروز شناخت نیازهای مشتریان، معرفی محصولات جدید، مذاكره در خصوص شرایط خرید و فروش، دریافت سفارش و حتی توزیع و تحویل كالا به شدت دستخوش تغییر شده است.

همان‌طور که گفته شد، در این فضا می‌توان از رسانه‌های خصوصی اینترنت و ایمیل نظیر شبکه‌های احتماعی و فضای وب استفاده کرد. بروز چنین بسترهایی چگونه ما را در دستیابی به بانکهای اطلاعاتی مشتریان کمک خواهد کرد؟

نه تنها ایمیل و دیگر بسترهای اینترنتی، بلكه ابزارهای جدید ارتباطی دیگر از جمله تلفنهای همراه با قابلیت تجمیع توانمندیهای گوناگون، فرصتهای ارزشمندی برای بازاریابی كالا و خدمات فراهم ساخته‌اند. امروز بدون این كه از محل كار خود خارج شوید، قادرید اطلاعات ارزشمندی از جامعه‌ی هدف خود تهیه و از آن استفاده كنید. این اطلاعات حتی به تفكیك محل جغرافیایی، شغل، جنسیت، سن و ... قابل تفكیك و بهره‌برداری است.

بانک اطلاعات مشتریان معمولاً چه اطلاعاتی را در برمی‌گیرد؟

علاوه بر اطلاعات شخصی مشتریان، عادات رسانه‌ای، الگوی خرید، سوابق خرید، اهداف خرید و ... نیز می‌توانند در بانك اطلاعات مشتریان ثبت تا پس از تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گیرند.

این بانک اطلاعاتی چه‌قدر ما را در پیش‌بینی رفتار مصرف کننده و در نظر گرفتن نیازهای او و ارضای سلایق و دستیابی به تصویری روشن از او یاری خواهد کرد؟

اطلاع یافتن از عادات و رفتارهای گذشته مشتریان دارایی بسیار ارزشمندی است چرا كه با شناخت آن می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای رفتارهای آینده‌ی مشتریان را نیز پیش‌بینی و حتی هدایت كرد.

به بحث ایران برگردیم، در حال حاضر رویکردها به سمت بازاریابی کلاسیک است و شاید برای سازمان‌ها هنوز هم تحقیقات بازاریابی، تبلیغات و ترویج هزینه‌زا به نظر برسد. به نظر شما این نگاه از کجا ناشی می‌شود؟

همان گونه كه پیش از این اشاره کردم، اصول بازاریابی مدرن در شرایطی كه با مازاد كالا در بازار مواجه هستیم و رقابت شدت یافته است، ضرورت می‌یابد. از آنجا كه در بسیاری از بازارهای داخلی هنوز رقابت جدی بین تولیدكنندگان و عرضه‌كنندگان شكل نگرفته است، طبیعی است مدیران به بازاریابی كلاسیك تمایل داشته باشند. البته قابل پیش بینی است كه این شرایط در آینده‌ی نه چندان دور تغییر خواهد یافت.

شرایط اقتصادی بحرانی مثل تورم همراه با رکود در چند سال گذشته چه‌قدر ممکن است سازمانها را به این سمت پیش برده باشد که در شرایط عدم تولید و بازارهای محدود و تحریم نمی‌توان نقشی را برای بازاریابی مدرن متصور بود؟

محدودیتهایی كه اشاره كردید، حتما موثر بوده‌اند. اما باید در نظر داشته باشیم كه این محدودیتها مقطعی هستند و شرایط كسب و كار در آینده نزدیك متفاوت از حال و گذشته خواهد بود. در آن زمان شركتهایی سربلند خواهند بود كه از قبل، اصول بازاریابی مدرن را فراگرفته و خود را برای مواجهه با بازارهای رقابتی آماده كرده باشند. سازمانها باید بدانند كه مسائل آینده‌ی بازارهای كسب و كار متفاوت از امروز خواهد بود و با روشهای امروز نمی‌توان پیروز از عرصه‌ی دشوار رقابت بیرون آمد.

مدیران سازمانها، چقدر در تقویت این نگاه غلط تأثیرگذار بودند؟ چرا به محققان و متخصصان مجال کمتری برای برنامه‌ریزی استراتژیک و سازمانی داده شده است؟

آنچه تا امروز رخ داده متناسب با شرایط كسب و كار بوده است. بحث این است كه شرایط كسب و كار با سرعت در حال تغییر است. به عنوان نمونه زمانی كه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی نهایی شود، مدیران و سازمانهای ایرانی باید با مدیران با تجربه و سازمانهای قدرتمند بین‌المللی رقابت كنند. و روشن است كه با رویكردهای كنونی توانی برای رقابت نخواهیم داشت.

گذشته از آن، محققان بازاریابی در این عرصه کمتر ظاهر شدند یا اگر هم ظاهر شدند بیشتر منفعل بودند تا فعال؟

بله. همه‌ی فعالان حوزه‌ی كسب و كار از مدیران گرفته تا مشاوران و متخصصان، باید به فكر مسلح كردن خود برای بازارهای فردا باشند. تا به امید خدا نه تنها در بازارهای داخلی بلكه در بازارهای بین‌المللی هم سهمی در خور داشته باشیم.

چگونه می‌توان به سمت تخصصی شدن این حوزه پیش رفت تا بتوان از دستاوردهای بازاریابی مدرن به شیوه‌ی دقیق و‌ حساب شده‌ای برای فروش محصولات و به خدمت گرفتن بازار استفاده کرد؟

پیش از هر چیز ابتدا باید اهمیت و ضرورت تغییر رویكردها را درك كنیم. شخصا فكر می‌كنم اگر این مهم رخ دهد، ادامه‌ی مسیر با سرعت و كیفیت بیشتری سپری می‌شود. سپس باید اصول و فنون نوین كسب و كار را فرا بگیریم و سعی كنیم آن اصول را با شرایط خاص بازارهایمان تطبیق دهیم و شرایط را تا حد ممكن تندوخت خودمان كنیم. در نهایت باید به تدریج اصول و روشهای نوین بازاریابی و به طور كلی كسب و كار را در فعالیتهای سازمانی وارد و نهادینه كنیم. آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم تا در آینده سازمانهای تولیدی و خدماتی كشور عزیزمان را نه تنها در بازارهای داخلی و منطقه‌ای بلكه در عرصه‌های فرا‌منطقه‌ای و بین‌المللی قدرتمند ببینیم.

منبع:شفقنا رسانه- ام‌البنین قرایی

 



>> <<


نوشته شده توسط امیر بختائی در شنبه 22 شهریور 1393

 لینک این مطلب | نظرها و پیامها ()                                                        عضویت در گروه | عضویت در خبرنامه


صفحات بعدی این موضوع:

 

    استفاده از مطالب وبلاگ چهار راه تبلیغات با ذکر ماخذ و درج لینك آزاد است.
All Rights Reserved 2005-2006 © http://advercross.mihanblog.com

 

 

  

كارگاه سلامت سنجی بازاریابی و فروش

 

 

 

 

 

 

 

>> منوهای اصلی <<


= صفحه نخست
= پست الکترونیک
=ارتباط مستقیم با مدیر وبلاگ


نویسندگان

= امیر بختائی (رزومه)

= شادی گلچین‌فر (رزومه)


موضوعات
درباره وبلاگ و نویسندگان(30 مطلب)
تاریخچه تبلیغات(13 مطلب)
ادبیات تبلیغات(46 مطلب)
مشاغل صنعت تبلیغات(4 مطلب)
شرکتهای تبلیغاتی(6 مطلب)
قوانین تبلیغات(25 مطلب)
اخبار دنیای تبلیغات(183 مطلب)
نقد و بررسی آثار و فعالیتهای تبلیغاتی(116 مطلب)
تبلیغات اینترنتی(34 مطلب)
معرفی و دانلود کتاب و مجلات مدیریت بازاریابی و تبلیغات(50 مطلب)
دوره‌های آموزشی بازاریابی و تبلیغات(73 مطلب)
كنفرانس ها و نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی(51 مطلب)
جشنواره های تبلیغات(29 مطلب)
مقالات کلینیک بازاریابی و تبلیغات(28 مطلب)
تصاویر تبلیغاتی برگزیده(19 مطلب)
تیزرهای تبلیغاتی و تلویزیونی(43 مطلب)
مدیریت برند و نام و نشان تجاری(26 مطلب)
تبلیغاتچی های معروف(8 مطلب)
آگهی های استخدامی و فرصتهای شغلی(23 مطلب)
متفرقه(1 مطلب)

 

كتابهای نویسندگان

كتاب "چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟"

 

كتاب مدیریت تبلیغات اینترنتی

 

كتاب ابزارهای مدیریتی


مقالات نویسندگان

بازاریابی از طریق پست الکترونیکی (Email Marketing)
  بازاریابی از طریق تلفن همراه (Mobile Marketing)
  [PDF] تبلیغات: ابزاری سازنده یا مخرب؟!
  [PDF] نقش مشاوره مدیریت در مدیریت صنعتی
  [PDF] ده اشتباه بزرگ در تبلیغات اینترنتی
  [PDF] روابط عمومی یا تبلیغات: امروزه كدامیك موثرترند؟
  [PDF] هدف گذاری و تدوین استراتژی تبلیغات
  [PDF] هفت قانون طلایی مذاکرات فروش
  [PDF] چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟
  [PDF] چگونه مخاطبان تبلیغ خود را انتخاب كنیم؟
  [PDF] روش های بودجه بندی فعالیتهای تبلیغاتی‌
  [PDF] شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون
  [PDF] استراتژی های تبلیغاتی برای خدمات
  [PDF] ارائه مدل كسب و كار الكترونیك برای بازار مشاوره مدیریت ایران
  [PDF] سرنخ گمشده تبلیغات
  [PDF] اقتدار ایده‌ها
  [PDF] بررسی بازار مشاوره مدیریت در جهان
  [PDF] اینترنت؛ ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات
  [PDF] تبلیغات اینترنتی در ایران؛ تنگناها و راهكارها
 


 آرشیو مقالات فارسی


سایتهای مفید

سازمان مدیریت صنعتی

جایزه مشاوره مدیریت ایران

انجمن مشاوران مدیریت ایران

شبكه مشاوران مدیریت صنعتی

موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد

دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

پذیرش پیام های بازرگانی صدا و سیما

انجمن علمی بازاریابی ایران

انجمن تحقیقات بازاریابی ایران

انجمن روابط عمومی ایران

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی

انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران

توسعه مهندسی بازار گستران آتی

رنگین کمان تبلیغات

راهکار مدیریت

خانه مدیران

ماركتینگ نیوز

I bazaryabi


 دوستان


بانیك

حامد قدوسی

دكتر احمد روستا

دكتر علی شاه حسینی

دكتر حسین وظیفه دوست

دكتر احمد یحیایی ایله ای

دكتر علی اصغر محكی

دكتر فرزاد حقیقی راد

محمد سالاری

اخبار ارتباطات

بازاریابان

به اندیش

تبلیغازار یابی

كافه بازاریابی

آرش نورآقایی

مجید عرفانیان

دکتر یونس شکرخواه

روز نوشته های پرویز درگی

محمدعلی دوست محمدی

اتاق مدیریت ارتباط با مشتری

وب سایت شخصی امیر بختایی


 

 

 

 
جستجوِی گوگل

 



در كل اینترنت
در این سایت