تبلیغات
چهارراه تبلیغات - نقد كمپین انصراف از دریافت یارانه: مدیریت بازاریابی تبلیغات تبلیغ فروش برند

چهارراه تبلیغات
 

 بازدید از وب سایت جدید امیر بختایی

 

>> منوهای کاربری <<

 

صفحات بعدی این موضوع


= بازگشت به صفحه نخست

= آرشیو كامل مطالب

 

جستجو در مطالب چهارراه تبلیغات

 

 

عضویت در گروه چهارراه تبلیغات

¯ برای عضویت در گروه چهارراه تبلیغات اینجا كلیك كنید.


تالار گفتگوی متخصصین تبلیغات


¯ ورود به تالار گفتگوی متخصصین تبلیغات

 

نظر سنجی ها

¯ چه شكلی از تبلیغات بیشتر توجه شما را به خود جلب كرده است؟


آخرین مطالب

¯نگاهی به استراتژی تبلیغاتی فیلم سینمایی بارکد

¯دانلود رایگان کتاب چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟

¯دعوت به همكاری كارشناسان فروش حضوری

¯دوره تابستانی مهندسی فروش و فروشهای حضوری در سازمان مدیریت صنعتی

¯دوره ویدئویی مدیریت فروش و فروشندگی حرفه ای

¯دوره ویدئویی اصول بازاریابی و مدیریت بازار

¯دوره بهاره مهندسی فروش و فروشهای حضوری در سازمان مدیریت صنعتی

¯آگهی استخدامی كارشناس بازاریابی و فروش

¯رقابت تبلیغاتی شركتهای ایرانی در شبكه های ماهواره ای

¯آگهی استخدامی مدیر و كارشناس بازاریابی و فروش

¯نقد فنی كمپین تبلیغاتی دیجی كالا

¯نصب مجدد پنل تبلیغاتی بر بدنه تاكسیها

¯تویوتا بازهم با ارزش‌ترین برند خودرو در جهان شد

¯ مصاحبه امیر بختایی با شفقنا در خصوص بازاریابی مدرن

¯عجیبت ترین روش برای تبلیغ محصول

¯لوگو یا نشان و كاربرد آن

¯كپی رایت جنگ آینده

¯دعوت به همكاری بازاریاب و حسابدار

¯ابزاها و روشهای تحقیقات بازار

¯برگزاری دوره شصت و یكم مهندسی فروش و فروشهای حضوری

¯بومی سازی كمپین های بازاریابی بین المللی

¯پیش بینی آینده صنعت تبلیغات

¯پنج درس از استراتژی تولید محتوای دیجیتال كوكاكولا

¯مشاوران و طراحات خلاق تبلیغات چكار می كنند!

¯چرا ما برند ایرانی مطرح در عرصه جهانی نداریم؟

¯قوانین طلایی مذاكره فروش

¯چگونگی پیدایش صنعت تبلیغات

¯نقد كمپین انصراف از دریافت یارانه

¯دوره بهاره مهندسی فروش و فروشهای حضوری

¯انتشار مجموعه میزگردهای تخصصی بازاریابی ایران


تبلیغات

سازمان مدیریت صنعتی 50 ساله شد

BrandzTech

Rastak

مجتمع آمورزش نیكوكاری رعد


آرشیو ماههای اخیر

شهریور 1395 (1)
مرداد 1395 (1)
شهریور 1394 (1)
تیر 1394 (1)
خرداد 1394 (2)
فروردین 1394 (1)
اسفند 1393 (2)
دی 1393 (1)
آبان 1393 (1)
مهر 1393 (2)
شهریور 1393 (2)
مرداد 1393 (2)
تیر 1393 (4)
خرداد 1393 (4)
اردیبهشت 1393 (3)
فروردین 1393 (2)
اسفند 1392 (2)
بهمن 1392 (1)
دی 1392 (2)
آذر 1392 (3)
آبان 1392 (3)
شهریور 1392 (4)
مرداد 1392 (3)
تیر 1392 (3)
خرداد 1392 (2)
اردیبهشت 1392 (5)
فروردین 1392 (3)
اسفند 1391 (3)
بهمن 1391 (3)
دی 1391 (4)
آذر 1391 (3)
آبان 1391 (4)
مهر 1391 (7)
شهریور 1391 (5)
مرداد 1391 (5)
تیر 1391 (6)
خرداد 1391 (3)
اردیبهشت 1391 (5)
فروردین 1391 (3)
اسفند 1390 (5)

 

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات

دسترسی به فید چهارراه تبلیغات

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات به Google

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات به YAHOO

 نسخه موبایل چهارراه تبلیغات

 

آمار وبلاگ

امروز :
كل مطالب :
بازدید های دیروز :
كل بازدیدها :


 نقد كمپین انصراف از دریافت یارانه // نقد و بررسی آثار و فعالیتهای تبلیغاتی ,

New Page 1

نقدی بر استراتژیهای ترویجی دولت برای تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه

 http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/25/74797/Images/93/yaraneh01.jpg

سرانجام آمار تعداد انصراف دهندگان از یارانه توسط دولت اعلام شد. نتایج  نشان می دهد كه بیش از 73 میلیون نفر همچنان تمایل به دریافت یارانه دارند و تنها دو میلیون و چهارصد هزار نفر مجاب به انصراف از یارانه شدند.

اولین پرسشی كه پس از اعلام نتایج فوق مطرح می شود این است كه آیا واقعا 73 میلیون نفر در ایران نیازمند دریافت مبلغ 45500 تومان هستند؟ بعید می دانم این پرسش نیاز به بررسی داشته باشد. چون پاسخ مشخص است البته كه نه.

در این صورت چرا اكثر كسانی كه نیازمند واقعی دریافت این مبلغ نیستند انصراف ندادند؟

New Page 2

 

دلایل عدم توفیق كمپین انصراف

كارشناسان و صاحب نظران پاسخهای مختلفی در تحلیل آمار افراد انصراف دهنده از یارانه برشمرده اند كه برخی از آنها عبارتند از:

  • ناراضی بودن مردم از وضعیت معیشتشان
  • بد بینی مردم به وضعیت اقتصادی در آینده
  • تبلیغات كلیشه ای و غیر موثر صدا و سیما
  • عدم اعتماد كامل مردم به اجرای سیاستهای اعلام شده توسط دولت
  • و ...

از موارد فوق كه بگذریم به نظرم سیاستهای ترویجی دولت نیز در خصوص عدم توفیق در تشویق مردم به  انصراف از دریافت یارانه قابل نقد و بررسی است كه در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

 

دشواری مضاعف كمپین انصراف

برای درك دشواری تشویق مردم به انصرفا از دریافت یارانه، ابتدا باید ببینیم تلقی مردم از دریافت یارانه در زمان كمپین انصرف چه بوده است. از اواخر آذرماه سال 1389 كه طرح هدفمندسازی یارانه ها رسما توسط رئیس جمهور وقت كلید خورد، علام شد كه به جای دادن یارانه غیر نقدی به كالاهایی خاص، دولت قصد دارد مبلغ یارانه را به صورت نقدی بین همه مردم تقسیم كند تا هر كس به هر صورت كه صلاح میداند از یارانه خود استفاده كند. بنابراین مردم، مبلغ یارانه را حق طبیعی خود در مقابل گران شدن برخی كالاها می دانسته اند و طبیعی است كه به آسانی حاضر به گذشت از این حق نخواهند بود.

بدیهی است مجاب كردن مردم به گذشتن از آنچه حق مسلم خود می دانند كاری است بسیار سخت كه دولت فعلی، ناگزیر به مواجه با آن شد. علاوه بر این از آنجا كه عمده مردم مبلغ یارانه را بخشی ثابت و بدون زحمت (هر چند اندك) از درآمد خود تلقی می كنند، مجاب كردنشان به واگذار كردن این مبلغ به شخصی دیگر بدون اطمینان از دریافت مابه ازای ارزشمند كاری است بس دشوار.

 

تغییر دیدگاه

طبیعتا قبل از هركاری دولت می بایست تلقی اولیه مردم از دریافت یارانه را تغییر دهد. كار شروع شد و دولت تلاش كرد اینگونه جا اندازد كه دریافت یارانه صرفا برای افراد واقعا نیازمند مجاز است نه برای همه مردم. بر این اساس یارانه دیگر حق همه مردم محسوب نمی شود بلكه دریافت ان صرفا برای فقرا و افراد واقعا نیازمند مجاز است.

از طرف دیگر دولت تلاش كرد به مردم اطمینان دهد كه بودجه حاصله از انصراف، صرف بهبود وضعیت سلامت و بیمه جامعه به ویژه اقشار نیازمند خواهد شد.

http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/25/74797/Images/93/yaraneh02.jpg

 

استراتژی نادرست دولت برای كمپین انصراف

اگر بخواهیم نقش سیاستهای ترویجی دولت در نتیجه حاصل شده در كمپین انصراف را بررسی كنیم به تصمیمات اشتباهی می رسیم كه از نظر بنده از جمله دلایل كاهش استقبال از این طرح به شمار می آید. بر این اساس بزرگترین اشتباه دولت را اتخاذ استراتژی نامناسب ترویجی برای كمپین انصراف می دانم. هرچند دولت به ظاهر استراتژی چوب و هویج را پیش گرفت. اما در واقع كاری كه دولت انجام داد را استراتژی التماس و تهدید می توان نام نهاد! التماس به گذشتن مردم از یارانه و تهدید به ثبت نام افراد غیر نیازمند! التماس معمولا سیاستی است اگر نگوییم بی اثر حداقل كم اثر. از آن گذشته مردم دوست ندارند پولی را كه حق خود می دانند به كسی بسپارند كه ضعیف و ناكارآمد است. مردم از خود می پرسند چرا باید پولمان را به شخصی بدهیم كه نه پول درآوردن را بلد است و نه خرج كردنش را؟! دلیل این سوال: اگر دولت (به معنی عام و نه صرفا قوه مجریه) بلد بود از منابع فراوان كشور پول دربیاورد و یا اگر بلد بود این پول را درست خرج كند كه كارش به كسری بودجه و التماس كشیده نمی شد! پس بهتر است یارانه را نگه داریم و خودمان به افراد نیازمند كمك كنیم.

تهدید پس از التماس هم چندان اثربخش نخواهد بود. دیدیم كه هرچه از زمان شروع ثبت نامها گذشت اثر سیاست تهدید هم كمتر و كمتر شد.

اشتباه بعدی دولت اعلام بازه زمانی نسبتا طولانی برای ثبت نام بود. ضعف استراتژی التماس و تهدید در بازه زمانی 12 روزه كاملا نمایان شد در حالی كه اگر تمهیداتی اندیشیده می شد و بازه زمانی ثبت نام فقط چند روز در نظر گرفته می شد سیاست تهدید بیشتر جواب می داد و میزان انصراف هم به احتمال فراوان افزایش می یافت.

به نظرم اشتباه دیگر دولت در همه یا هیچ كردن انتخاب مردم بود. اگر گزینه های دیگری هم برای مردم در نظر گرفته می شد، انتخابهای انتحاری مردم كمتر میشد. در سیاست اتخاذ شده دولت، مردم یا باید برای همیشه از تمام یارانه خود انصراف می دادند و یا به گزینه عدم انصراف روی می آوردند. دولت می توانست به مردم بیشتر اعتماد كند و شرایط را آسانتر سازد. به این گونه كه امكان انصراف از بخشی از یارانه را هم برای مردم مهیا ساخته و یا امكان انصراف در زمانی محدود مثلا  6 ماه را نیز به گزینه ها اضافه می كرد.

بر موارد فوق طراحی ناپخته و مبهم فرم ثبت نام را هم می توان افزود. بازه های درآمدی ناقص، عدم توجه كافی به ارزش دارایی ها و ... از جمله مواردی است كه موجب شد مردم نتوانند توان دولت در شناسایی نسبتا دقیق وضعیت اقتصادی مردم و رفتار عادلانه در این خصوص را آنچنان كه باید باور كنند.

 

نتیجه این اشتباهات این شد كه كمپین انصراف با آن همه سر و صدایی كه به پا كرد، نتیجه ای كه انتظار می رفت را برای دولت به ارمغان نیاورد و میزان انصرف دهندگان از 10 الی 15 درصد مورد انتظار دولت تنها به چند درصد رسید.

اینك با توجه به اختصاص یارانه به تمام ثبت نام كنندگان، باید دید میزان رضایت كسانی كه از یارانه خود و خانواده خود گذشتند از این تصمیم چقدر شده است. باید مراقب بود كه آسیب ناشی از پشیمانی انصرف دهندگان بسی بیشتر از آسیب عدم انصراف سایرین خواهد بود.

منبع: چهارراه تبلیغات، نوشته امیر بختایی

 

http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/25/74797/Images/93/yaraneh04.jpg

 

 


>> <<


نوشته شده توسط امیر بختائی در شنبه 6 اردیبهشت 1393

 لینک این مطلب | نظرها و پیامها ()                                                        عضویت در گروه | عضویت در خبرنامه


صفحات بعدی این موضوع:

 

    استفاده از مطالب وبلاگ چهار راه تبلیغات با ذکر ماخذ و درج لینك آزاد است.
All Rights Reserved 2005-2006 © http://advercross.mihanblog.com

 

 

  

كارگاه سلامت سنجی بازاریابی و فروش

 

 

 

 

 

 

 

>> منوهای اصلی <<


= صفحه نخست
= پست الکترونیک
=ارتباط مستقیم با مدیر وبلاگ


نویسندگان

= امیر بختائی (رزومه)

= شادی گلچین‌فر (رزومه)


موضوعات
درباره وبلاگ و نویسندگان(30 مطلب)
تاریخچه تبلیغات(13 مطلب)
ادبیات تبلیغات(46 مطلب)
مشاغل صنعت تبلیغات(4 مطلب)
شرکتهای تبلیغاتی(6 مطلب)
قوانین تبلیغات(25 مطلب)
اخبار دنیای تبلیغات(183 مطلب)
نقد و بررسی آثار و فعالیتهای تبلیغاتی(116 مطلب)
تبلیغات اینترنتی(34 مطلب)
معرفی و دانلود کتاب و مجلات مدیریت بازاریابی و تبلیغات(50 مطلب)
دوره‌های آموزشی بازاریابی و تبلیغات(73 مطلب)
كنفرانس ها و نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی(51 مطلب)
جشنواره های تبلیغات(29 مطلب)
مقالات کلینیک بازاریابی و تبلیغات(28 مطلب)
تصاویر تبلیغاتی برگزیده(19 مطلب)
تیزرهای تبلیغاتی و تلویزیونی(43 مطلب)
مدیریت برند و نام و نشان تجاری(26 مطلب)
تبلیغاتچی های معروف(8 مطلب)
آگهی های استخدامی و فرصتهای شغلی(23 مطلب)
متفرقه(1 مطلب)

 

كتابهای نویسندگان

كتاب "چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟"

 

كتاب مدیریت تبلیغات اینترنتی

 

كتاب ابزارهای مدیریتی


مقالات نویسندگان

بازاریابی از طریق پست الکترونیکی (Email Marketing)
  بازاریابی از طریق تلفن همراه (Mobile Marketing)
  [PDF] تبلیغات: ابزاری سازنده یا مخرب؟!
  [PDF] نقش مشاوره مدیریت در مدیریت صنعتی
  [PDF] ده اشتباه بزرگ در تبلیغات اینترنتی
  [PDF] روابط عمومی یا تبلیغات: امروزه كدامیك موثرترند؟
  [PDF] هدف گذاری و تدوین استراتژی تبلیغات
  [PDF] هفت قانون طلایی مذاکرات فروش
  [PDF] چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟
  [PDF] چگونه مخاطبان تبلیغ خود را انتخاب كنیم؟
  [PDF] روش های بودجه بندی فعالیتهای تبلیغاتی‌
  [PDF] شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون
  [PDF] استراتژی های تبلیغاتی برای خدمات
  [PDF] ارائه مدل كسب و كار الكترونیك برای بازار مشاوره مدیریت ایران
  [PDF] سرنخ گمشده تبلیغات
  [PDF] اقتدار ایده‌ها
  [PDF] بررسی بازار مشاوره مدیریت در جهان
  [PDF] اینترنت؛ ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات
  [PDF] تبلیغات اینترنتی در ایران؛ تنگناها و راهكارها
 


 آرشیو مقالات فارسی


سایتهای مفید

سازمان مدیریت صنعتی

جایزه مشاوره مدیریت ایران

انجمن مشاوران مدیریت ایران

شبكه مشاوران مدیریت صنعتی

موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد

دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

پذیرش پیام های بازرگانی صدا و سیما

انجمن علمی بازاریابی ایران

انجمن تحقیقات بازاریابی ایران

انجمن روابط عمومی ایران

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی

انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران

توسعه مهندسی بازار گستران آتی

رنگین کمان تبلیغات

راهکار مدیریت

خانه مدیران

ماركتینگ نیوز

I bazaryabi


 دوستان


بانیك

حامد قدوسی

دكتر احمد روستا

دكتر علی شاه حسینی

دكتر حسین وظیفه دوست

دكتر احمد یحیایی ایله ای

دكتر علی اصغر محكی

دكتر فرزاد حقیقی راد

محمد سالاری

اخبار ارتباطات

بازاریابان

به اندیش

تبلیغازار یابی

كافه بازاریابی

آرش نورآقایی

مجید عرفانیان

دکتر یونس شکرخواه

روز نوشته های پرویز درگی

محمدعلی دوست محمدی

اتاق مدیریت ارتباط با مشتری

وب سایت شخصی امیر بختایی


 

 

 

 
جستجوِی گوگل

 



در كل اینترنت
در این سایت