تبلیغات
چهارراه تبلیغات - گفتگو در خصوص بازاریابی خدمات بانكی: مدیریت بازاریابی تبلیغات تبلیغ فروش برند

چهارراه تبلیغات
 

 بازدید از وب سایت جدید امیر بختایی

 

>> منوهای کاربری <<

 

صفحات بعدی این موضوع


= بازگشت به صفحه نخست

= آرشیو كامل مطالب

 

جستجو در مطالب چهارراه تبلیغات

 

 

عضویت در گروه چهارراه تبلیغات

¯ برای عضویت در گروه چهارراه تبلیغات اینجا كلیك كنید.


تالار گفتگوی متخصصین تبلیغات


¯ ورود به تالار گفتگوی متخصصین تبلیغات

 

نظر سنجی ها

¯ چه شكلی از تبلیغات بیشتر توجه شما را به خود جلب كرده است؟


آخرین مطالب

¯نگاهی به استراتژی تبلیغاتی فیلم سینمایی بارکد

¯دانلود رایگان کتاب چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟

¯دعوت به همكاری كارشناسان فروش حضوری

¯دوره تابستانی مهندسی فروش و فروشهای حضوری در سازمان مدیریت صنعتی

¯دوره ویدئویی مدیریت فروش و فروشندگی حرفه ای

¯دوره ویدئویی اصول بازاریابی و مدیریت بازار

¯دوره بهاره مهندسی فروش و فروشهای حضوری در سازمان مدیریت صنعتی

¯آگهی استخدامی كارشناس بازاریابی و فروش

¯رقابت تبلیغاتی شركتهای ایرانی در شبكه های ماهواره ای

¯آگهی استخدامی مدیر و كارشناس بازاریابی و فروش

¯نقد فنی كمپین تبلیغاتی دیجی كالا

¯نصب مجدد پنل تبلیغاتی بر بدنه تاكسیها

¯تویوتا بازهم با ارزش‌ترین برند خودرو در جهان شد

¯ مصاحبه امیر بختایی با شفقنا در خصوص بازاریابی مدرن

¯عجیبت ترین روش برای تبلیغ محصول

¯لوگو یا نشان و كاربرد آن

¯كپی رایت جنگ آینده

¯دعوت به همكاری بازاریاب و حسابدار

¯ابزاها و روشهای تحقیقات بازار

¯برگزاری دوره شصت و یكم مهندسی فروش و فروشهای حضوری

¯بومی سازی كمپین های بازاریابی بین المللی

¯پیش بینی آینده صنعت تبلیغات

¯پنج درس از استراتژی تولید محتوای دیجیتال كوكاكولا

¯مشاوران و طراحات خلاق تبلیغات چكار می كنند!

¯چرا ما برند ایرانی مطرح در عرصه جهانی نداریم؟

¯قوانین طلایی مذاكره فروش

¯چگونگی پیدایش صنعت تبلیغات

¯نقد كمپین انصراف از دریافت یارانه

¯دوره بهاره مهندسی فروش و فروشهای حضوری

¯انتشار مجموعه میزگردهای تخصصی بازاریابی ایران


تبلیغات

سازمان مدیریت صنعتی 50 ساله شد

BrandzTech

Rastak

مجتمع آمورزش نیكوكاری رعد


آرشیو ماههای اخیر

شهریور 1395 (1)
مرداد 1395 (1)
شهریور 1394 (1)
تیر 1394 (1)
خرداد 1394 (2)
فروردین 1394 (1)
اسفند 1393 (2)
دی 1393 (1)
آبان 1393 (1)
مهر 1393 (2)
شهریور 1393 (2)
مرداد 1393 (2)
تیر 1393 (4)
خرداد 1393 (4)
اردیبهشت 1393 (3)
فروردین 1393 (2)
اسفند 1392 (2)
بهمن 1392 (1)
دی 1392 (2)
آذر 1392 (3)
آبان 1392 (3)
شهریور 1392 (4)
مرداد 1392 (3)
تیر 1392 (3)
خرداد 1392 (2)
اردیبهشت 1392 (5)
فروردین 1392 (3)
اسفند 1391 (3)
بهمن 1391 (3)
دی 1391 (4)
آذر 1391 (3)
آبان 1391 (4)
مهر 1391 (7)
شهریور 1391 (5)
مرداد 1391 (5)
تیر 1391 (6)
خرداد 1391 (3)
اردیبهشت 1391 (5)
فروردین 1391 (3)
اسفند 1390 (5)

 

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات

دسترسی به فید چهارراه تبلیغات

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات به Google

اضافه كردن فید چهارراه تبلیغات به YAHOO

 نسخه موبایل چهارراه تبلیغات

 

آمار وبلاگ

امروز :
كل مطالب :
بازدید های دیروز :
كل بازدیدها :


 گفتگو در خصوص بازاریابی خدمات بانكی // كنفرانس ها و نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی , درباره وبلاگ و نویسندگان ,

گفتگو در خصوص بازاریابی خدمات بانكی

مصاحبه امیر بختائی با مركز بازاریابی خدمات بانكی

قبل از برگزاری چهارمین كنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانكی گفتگوی داشتم با پایگاه اطلاع رسانی خدمات بازاریابی بانكی كه از برگزار كنندگان این همایش مهم است. خوشبختانه جلسات تخصصی اعضای كمیته علمی كه بنده نیز افتخار حضور در آنرا داشتم به صورت منظم برگزار شد و تصمیمات كمیته هم به نحو مطلوبی اجرایی شد. اطلاع رسانی دبیرخانه كنفرانس هم به خوبی صورت گرفت. كمیت و كیفیت مقالات ارسالی به این كنفرانس هم قابل توجه بود و نهایتا همانطور كه انتظار می رفت، همایش چهارم نیز همچون دوره های گذشته با كیفیتی مناسب برگزار شد.

در ادامه متن مصاحبه بنده با پایگاه اطلاع رسانی خدمات بازاریابی بانكی آمده است. خوشحال خواهم شد كه نظرات شما همراهان و دوستان گرامی را هم داشته باشم.

 

امیر بختایی، رئیس اداره توزیع و فروش سازمان مدیریت صنعتی و مدیر علمی دوره كاربردی مدیریت بازرگانی در سازمان مدیریت صنعتی است. وی بیش از پانزده سال است كه به صورت تخصصی در حوزه بازاریابی، فروش و تبلیغات فعال است. و در این مدت در پروژه های آموزشی و پژوهشی  در تعدادی از بانكهای دولتی و خصوصی نیز همكاری داشته است. در آستانه برگزاری چهارمین كنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانكی با وی به گفتگو نشسته ایم.

 

1)     گمان می کنید، بانک­ها چگونه می‌توانند با بکارگیری مفاهیم بازاریابی، جایگاه رقابتی خود را بهبود دهند؟

دیر زمانی نبود که در صنعت بانکداری ایران، رقابت چندانی وجود نداشته و معدود بانکهای دولتی فعال، بازار را بین خود تقسیم کرده بودند. در این زمان در جذب مشتری مشکل خاصی وجود نداشت ولذا در ساختار سازمانی قریب به اتفاق بانکها برای امر بازاریابی متولی مشخصی دیده نشده بود.

اما با ورود بخش خصوصی به صنعت بانکداری و افزایش قابل توجه رقبا و به دنبال آن خصوصی شدن تعدادی از بانکهای دولتی، رقابت شدت یافت و در نتیجه بین بانکهای متعدد فعال در بازار بر سر جذب منابع بیشتر و مشتریان بزگتر رقابتی شدیدتر و جدی تر از قبل به وجود آمد. اهمیت بازاریابی اصولی و علمی در صنعت بانکداری ایران در این زمان احساس شد. در این دوره بود که بانکها یکی یکی در ساختار سازمانی خود واحدی برای هدایت فعالیتهای بازارایابی ایجاد کردند و تلاش کردند تا با برگزاری دوره های آموزشی و استفاده از مشاوران خبره بازاریابی، سهم خود را از منابع بازار توسعه دهند.

در زمان حاضر حق انتخاب مشتریان گسترده تر از گذشته شده و بانکها ناگزیرند توجه به نیازمندیها و علایق مشتریان را بیش از پیش مد نظر قرار دهند. از آنجاکه بازاریابی علم توفیق در جذب و حفظ مشتری در بازارهای رقابتی است، امروز مدیران به درستی، در تلاشند تا با بکارگیری اصول بازاریابی، موفقیت خود را بیش از پیش تضمین کنند. و صد البته درک کامل مفاهیم بازاریابی و بکارگیری درست اصول آن می تواند در بهبود جایگاه رقابتی بانکها راه گشا باشد. بر این اساس توجه به نیازهای آشکار و پنهان مشتریان کلیدی می تواند به طراحی و ارائه خدمات مطلوب و مناسب بانکی بیانجامد و هر بانکی در این خصوص بهتر عمل کند طبیعتا به موفقیت نزدیکتر خواهد بود.

 

2)     فعالیت‌های بازاریابی بانک­ها و مؤسسات مالی اعتباری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بکارگیری علم بازایابی به روش اصولی خیلی وقت نیست که در صنعت بانکداری کشور ملاک عمل قرار گرفته است. از اینروی قریب به اتفاق بانکها در این مسیر گامهای اولیه را بر می دارند. به نظر می رسد در این مدت بانکها و موسسات مالی اعتباری بیشتر بر مزیتهای رقابتی کوتاه مدت و ناپایدار تکیه کرده اند. اعلام سریع پرداخت سود بالاتر توسط بانکها و موسسات مالی و اعتباری، مزیتی است که عمری بسیار کوتاه دارد. چراکه نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی تعیین شده و برای همه موسسات یکسان در نظر گرفته می شود. در مقابل طراحی و ارائه خدمات نوین پولی و مالی و اقتصادی باتوجه به نیاز مشتریان و توسعه اشتهار و خوشنامی بانکها و یا موسسات مالی و اعتباری می تواند مزیتی پایدار پدید آورد که به آسانی قابل تقلید و نسخه برداری توسط رقبا نخواهد بود. به نظرم وقت آن رسیده که بانکها، در راستای برآورده سازی بهتر نیازهای بازار گام برداند و البته اعطای آزادی عمل بیشتر به بانکها توسط بانک مرکزی می تواند به این روند سرعت بخشد. برای انجام این مهم لازم است بانکها برای پژوهش و نوآوری اهمیت بیشتری قایل شوند. لازم است بکوشند  تا با کسب اطلاعات به موقع و ارزشمند، خوراک اولیه برای طراحی خدمات مناسب را کسب کنند. همچنین با دستیابی به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب امکان پیاده سازی ایده ها و طرح های نو را به شکلی اثربخش فراهم سازند.

 

3)     در حال حاضر بانکها و موسسات مالی و اعتباری به لحاظ مشتری گرایی در چه وضعیتی به سر می برند؟

مشتری مداری زمانی واقعاً اهمیت می یابد که عرضه کنندگان خدمات با مساله "مشتری نداری" مواجه شده باشند. زمانی که مشتریان برای دریافت خدمات در صفهای طولانی به انتظار ایستاده اند و به هر روی مجبور به مراجعه به موسسات ارائه دهنده خدمات هستند، قدرت نزد ارائه دهندگاه خدمات قرار دارد و اهمیت مشتری چندان قابل درک نیست. اما زمانی که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و مشتری حق انتخاب داشته باشد، ارائه دهنگان خدمات با ظرفیتهای خالی و استفاده نشده مواجه می شوند و اهمیت مشتری به طور محسوس درک می شود و در این زمان است که مشتری صاحب حق می شود و در جایگاه رئیس قرار داده می شود.

به نظر می رسد با توجه به شدت یافتن رقابت در صنعت بانکداری کشور، مساله مشتری نداری در حال شکل گیری است و این مهم توجه به مشتری و در واقع توجه به اصول بازاریابی را تا به کشل واقعی افزایش داده است.

همانگونه که پیشتر عرض کردم، از منظر توجه به اصول بازاریابی، صنعت بانکداری ایران در ابتدای راه است. هرچند توجه به مشتری و احترام به ارباب رجوع نسبت به سالیان گذشته بهتر شده است ولی هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله وجود دارد.

نکته مهم دیگری که ارزش توجه دارد این است که مشتری مداری یک پروژه نیست. بلکه پروسه ای است که دائما در حال تکرار بوده و فراترتر از آن مرتبا باید بهبود و ارتقا یابد. چراکه همگام با توجه بیشتر به مشتریان، توقعات آنها نیز در حال افزایش است. خدمتی که چند سال پیش باعث افزایش قابل توجه رضایتمندی مشتریان شده است امروز به عنوان حقوق اولیه مشتری محسوب می شود ولذا برای راضی نگه داشتن مشتری مجبور به ارائه بهتر و باز هم بهتر خدمات هستیم. بر این اساس تداوم رضایتمندی مشتری کاری است بس دشوار که در بازارهای رقابتی لحظه به لحظه سختتر هم می شود. و همین شرایط دشوار است که می تواند عامل موفقیت موسسات آگاه و توانمند شده و در عین حال موجب شکست موسسات کم توجه و  ضعیف تر شود.

 

4)     بازاریابی خدمات بانکی در عمل، در بانکهای ایرانی با چه چالش­هایی روبرو است؟

اصول بازاریابی را می توان ظرف چند ساعت یاد گرفت. اما برای فهم و درک ریزه کاریهای بازاریابی و کسب مهارت لازم برای پیاده سازی بی عیب و نقص این اصول سالیان سال تجربه نیاز است. با توجه به نوپا بودن بازاریابی در صنعت بانکی کشود به نظرم چالشهای پیاده سازی اصول بازاریابی در این صنعت تازه در حال خودنمایی است.

در عین حال به نظر بنده مهمترین چالش بازاریابی در بانکها، به باور رساندن مدیران ارشد به اهمیت بازاریابی و مشتری مداری است. برای استقرار پایدار نظام بازاریابی صرفا اعتراف زبانی به اهمیت مشتری کافی نیست، بلکه ارزش مشتری باید به باوری درونی تبدیل شود. شخصا وقتی می بینم مدیری توجه کافی به کارکنان خود ندارد، نمی توانم بپذیرم که این مدیر به اهمیت مشتری باور دارد. اگر مدیری نتواند رضایت مشتریان داخلی خود (کارکنان) را تامین کند هرگز قادر نخواهد بود که به رضایتمندی مشتریان بیرونی دست یابد.

علاوه بر باور به اهمیت مشتری مداری توسط مدیران، کارکنان نیز باید به این باور رسیده باشند. در صنعت بانکداری، مشتریان اکثر خدمات مورد نیاز خود را به طور مستقیم از کارکنان شعبات دریافت می کند. حال اگر کارمندان شعبه ای مشتری مداری را جز اصول بدیهی کار خود ندانند در این بانک مشتری مداری چیزی بیش از یک ادعا نخواهد بود. آنچه مشتری را به رضایت می رساند ادعای مشتری مداری نیست بلکه اثبات این مهم آن هم در عمل است.

پیشتر اشاره ای داشتم به افزایش توقعات مشتری پس از دریافت خدمت بهتر. اگر مشتی مداری در باورها و فرایندهای بانکها نهادینه نشده باشد، احتمالا به محض مواجه با توقعات سطح بالاتر مشتری، عطای مشتری مداری به لقایش بخشیده خواهد شد و نه تنها چرخه رضایمتندی مشتریان متوقف می شود چه بسا تبدیل به نارضایتی شدید خواهد شد.

 

5)     تا چه حد با کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی آشنایی دارید؟ عملکرد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از گذشته با این کنفرانس آشنا هستم. البته در دوره های اولیه این کنفرانس حوزه وسیعتری تحت عنوان خدمات مالی را پوشش می داد که اخیرا خدمات بانکی حوزه اصلی تمرکز این کنفرانس شده است.

همین تغییر حوزه تحت پوشش کنفرانس از خدمات مالی به خدمات بانکی نشان می دهد که برگزار کنندگان کنفرانس از تجارب به دست آمده جهت افزایش اثربخشی این همایش بزرگ استفاده کرده اند. از آنجاکه علم بازاریابی در حال توسعه و گسترش در صنعت بانکداری است، برگزاری کنفرانس تخصصی بازاریابی با حضور مدیران و متخصصان صنعت بانکی کشور  اقدامی است بسیار شایسته که می تواند به رشد و بلوغ صنعت بانکداری کشور سرعت دهد.

از آنجا که بسیاری از کنفرانسهای تخصصی پس از یک یا دو دوره برگزاری متوقف شده اند، برگزاری چهارمین دوره این کنفرانس، نشان از استقبال خوب مخاطبان آن دارد که به نظرم خود نشانه ای است از موفق بودن تلاشهای برگزار کنندگان این کنفرانس.

 

6)      از نگاه شما یک کنفرانس تخصصی در زمینه بازاریابی خدمات بانکی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ارتباط مداوم و پیوسته دبیرخانه کنفرانس با مدیران و کارشناسان بانکی کشور به منظور شناخت و بررسی مسائل و چالشهای روز بازاریابی بانکها امری لازم به نظر می رسد. هرچه دبیرخانه کنفرانس به دست انداکاران بانکی نزدیکتر باشد نسبت به مسائل صنعت درک بهتری حاصل خواهد شد. و با این اندوخته کارشناسان و متخصصان می توانند راه کارهای کاراتر و اثربخشتری برای مواجه با مسائل بازاریابی بانکی پیشنهاد دهند.

فراهم ساختن زمینه لازم جهت مشارکت و همکاری فعال کارشناسان و متخصصان بازاریابی کشور که آشنا با صنعت بانکداری باشند نیز از جمله انتظاراتی است که از برگزار کنندگان کنفرانس وجود دارد. در این میان علاوه بر متخصصان ایرانی، حضور کارشناسان بین المللی مجرب و کار آزموده نیز می تواند در به روز رسانی دانش و اندوخته های تخصصی در حوزه بازاریابی خدمات بانکی موثر واقع گردد.

 البته به نظرم حضور برخی از متخصصان خبره و با تجربه کشور در صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG) نیز می تواند راهگشا باشد. چراکه در ایران هم علم بازاریابی در صنعت کالاهای تند مصرف سابقه ای بس طولانی تر دارد و تجارب به دست آمده در این صنعت می تواند به دست اندرکاران صنعت بانکی کشور نیز کمک کند.

 

7)      چه نکته یا توصیه خاصی برای بهتر برگزار شدن این کنفرانس دارید؟ بیان فرمایید.

پیشنهاد می کنم دبیرخانه کنفرانس به صورت دوره ای مسائل و چالشهای بازاریابی صنعت بانکداری کشور را بررسی و رصد نموده و در هر کنفرانس روند و آخرین وضعیت مسائل مهم را همراه با تحلیلهای کارشناسانه مربوطه در اختیار مخاطبان و دست اندرکاران بانکی کشور قرار دهد. به نظرم ثبت تاریخی وقایع و دستاوردهای بازاریابی در صنعت بانکی کشور اقدامی ارزشمند است که دبیرخانه این کنفرانس می تواند عهده دار آن شود.

در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای دبیر محترم کنفرانس و اعضای محترم کمیته علمی و کمیته اجرایی، امیدوارم چهارمین کنفرانس بین الملی بازاریابی خدمات بانکی با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود و همچنان در سالیان آتی نیز تداوم داشته و با طرح کارشناسانه مسائل یاری رسان صنعت بزرگ بانکداری کشور باشد.   

منبع: ویژه نامه چهارمین كنفرانس بین المللی خدمات بانكی، شهریورماه 1391. دانلود متن كامل

 

 


>> <<


نوشته شده توسط امیر بختائی در شنبه 27 آبان 1391

 لینک این مطلب | نظرها و پیامها ()                                                        عضویت در گروه | عضویت در خبرنامه


صفحات بعدی این موضوع:

 

    استفاده از مطالب وبلاگ چهار راه تبلیغات با ذکر ماخذ و درج لینك آزاد است.
All Rights Reserved 2005-2006 © http://advercross.mihanblog.com

 

 

  

كارگاه سلامت سنجی بازاریابی و فروش

 

 

 

 

 

 

 

>> منوهای اصلی <<


= صفحه نخست
= پست الکترونیک
=ارتباط مستقیم با مدیر وبلاگ


نویسندگان

= امیر بختائی (رزومه)

= شادی گلچین‌فر (رزومه)


موضوعات
درباره وبلاگ و نویسندگان(30 مطلب)
تاریخچه تبلیغات(13 مطلب)
ادبیات تبلیغات(46 مطلب)
مشاغل صنعت تبلیغات(4 مطلب)
شرکتهای تبلیغاتی(6 مطلب)
قوانین تبلیغات(25 مطلب)
اخبار دنیای تبلیغات(183 مطلب)
نقد و بررسی آثار و فعالیتهای تبلیغاتی(116 مطلب)
تبلیغات اینترنتی(34 مطلب)
معرفی و دانلود کتاب و مجلات مدیریت بازاریابی و تبلیغات(50 مطلب)
دوره‌های آموزشی بازاریابی و تبلیغات(73 مطلب)
كنفرانس ها و نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی(51 مطلب)
جشنواره های تبلیغات(29 مطلب)
مقالات کلینیک بازاریابی و تبلیغات(28 مطلب)
تصاویر تبلیغاتی برگزیده(19 مطلب)
تیزرهای تبلیغاتی و تلویزیونی(43 مطلب)
مدیریت برند و نام و نشان تجاری(26 مطلب)
تبلیغاتچی های معروف(8 مطلب)
آگهی های استخدامی و فرصتهای شغلی(23 مطلب)
متفرقه(1 مطلب)

 

كتابهای نویسندگان

كتاب "چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟"

 

كتاب مدیریت تبلیغات اینترنتی

 

كتاب ابزارهای مدیریتی


مقالات نویسندگان

بازاریابی از طریق پست الکترونیکی (Email Marketing)
  بازاریابی از طریق تلفن همراه (Mobile Marketing)
  [PDF] تبلیغات: ابزاری سازنده یا مخرب؟!
  [PDF] نقش مشاوره مدیریت در مدیریت صنعتی
  [PDF] ده اشتباه بزرگ در تبلیغات اینترنتی
  [PDF] روابط عمومی یا تبلیغات: امروزه كدامیك موثرترند؟
  [PDF] هدف گذاری و تدوین استراتژی تبلیغات
  [PDF] هفت قانون طلایی مذاکرات فروش
  [PDF] چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟
  [PDF] چگونه مخاطبان تبلیغ خود را انتخاب كنیم؟
  [PDF] روش های بودجه بندی فعالیتهای تبلیغاتی‌
  [PDF] شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون
  [PDF] استراتژی های تبلیغاتی برای خدمات
  [PDF] ارائه مدل كسب و كار الكترونیك برای بازار مشاوره مدیریت ایران
  [PDF] سرنخ گمشده تبلیغات
  [PDF] اقتدار ایده‌ها
  [PDF] بررسی بازار مشاوره مدیریت در جهان
  [PDF] اینترنت؛ ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات
  [PDF] تبلیغات اینترنتی در ایران؛ تنگناها و راهكارها
 


 آرشیو مقالات فارسی


سایتهای مفید

سازمان مدیریت صنعتی

جایزه مشاوره مدیریت ایران

انجمن مشاوران مدیریت ایران

شبكه مشاوران مدیریت صنعتی

موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد

دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

پذیرش پیام های بازرگانی صدا و سیما

انجمن علمی بازاریابی ایران

انجمن تحقیقات بازاریابی ایران

انجمن روابط عمومی ایران

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی

انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران

توسعه مهندسی بازار گستران آتی

رنگین کمان تبلیغات

راهکار مدیریت

خانه مدیران

ماركتینگ نیوز

I bazaryabi


 دوستان


بانیك

حامد قدوسی

دكتر احمد روستا

دكتر علی شاه حسینی

دكتر حسین وظیفه دوست

دكتر احمد یحیایی ایله ای

دكتر علی اصغر محكی

دكتر فرزاد حقیقی راد

محمد سالاری

اخبار ارتباطات

بازاریابان

به اندیش

تبلیغازار یابی

كافه بازاریابی

آرش نورآقایی

مجید عرفانیان

دکتر یونس شکرخواه

روز نوشته های پرویز درگی

محمدعلی دوست محمدی

اتاق مدیریت ارتباط با مشتری

وب سایت شخصی امیر بختایی


 

 

 

 
جستجوِی گوگل

 



در كل اینترنت
در این سایت